Depressie

Depressie

Wereldwijd hebben 300 miljoen mensen te kampen met een depressie. Een depressie gaat onder andere gepaard met een verhoogd risico op vroegtijdig overlijden. De huidige behandelingsvorm van depressie bestaat uit medicatie en therapie.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat verschillende vormen van cardio een gunstig effect kunnen hebben op het verminderen van depressieve symptomen. Er is tot nu toe weinig onderzoek gedaan naar het effect van krachttraining bij een depressie. Recentelijk is er een meta-analyse gedaan waarin gekeken werd naar de effecten van krachttraining. Bij dit onderzoek kreeg de ene groep krachttraining en de andere groep cardiotraining.

Uit de studie komt naar voren dat krachttraining samenhangt met een verlaging van depressieve symptomen. De personen die krachttraining deden voelden zich beter in vergelijking met de cardiogroep.

De duur of de intensiteit van de krachttraining maakt weinig verschil. Het effect was wel het grootst bij mensen die gingen sporten onder begeleiding van een professionele trainer.

Het effect werd zowel gemeten bij jongeren, ouderen, vrouwen en mannen en verrassend genoeg ook bij mensen met een slechte fysieke gezondheid.

Er werd ook vooruitgang geboekt bij mensen die in kracht niet vooruit gingen.

Heb je zelf te kampen met een depressie en wil je starten met krachttraining? Doe dit dan in overleg met je psycholoog. Als je het lastig vindt om zelf te gaan starten met krachttraining, is het verstandig om een Personal Trainer in te schakelen.

Bron:

[1] Cooney GM, Dwan K, Greig CA, et al. Exercise for depression. Cochrane Database Syst Rev. 2013; 12(9):CD004366.
[2] Herring, M. P., Puetz, T. W., O’Connor, P. J., & Dishman, R. K. (2012). Effect of exercise training on depressive symptoms among patients with a chronic illness: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trialsArchives of Internal Medicine172(2), 101-111.
[3] Mcdowell, C. P., Campbell, M. J., & Herring, M. P. (2016). Sex-related Differences in Mood Responses to Acute Aerobic ExerciseMedicine and science in sports and exercise48(9), 1798-1802.
[4] Meyer, J. D., Koltyn, K. F., Stegner, A. J., Kim, J. S., & Cook, D. B. (2016). Influence of exercise intensity for improving depressed mood in depression: A dose-response studyBehavior therapy47(4), 527-537.
[5] Gordon, B. R., McDowell, C. P., Hallgren, M., Meyer, J. D., Lyons, M., & Herring, M. P. (2018). Association of Efficacy of Resistance Exercise Training With Depressive Symptoms: Meta-analysis and Meta-regression Analysis of Randomized Clinical TrialsJAMA psychiatry.